- Lifecoach Hailee Magee ging viral op Instagram met een post over zes verschillende communicatietypen.
- Bepaalde combinaties kunnen voor misverstanden zorgen.
- Magee baseerde haar indeling op eigen ervaring. Ze zegt dat je beter je eigen behoeften kunt verwoorden, als je de types kent.
- Lees ook: 9 manieren om direct leuk gevonden te worden, ook als je niets zegt
Eerder deze maand ging lifecoach Hailey Magee viral op Instagram met een post over drie combinaties van verschillende communicatiestijlen, die vaak voorkomen in relaties en die voor grote misverstanden kunnen zorgen.
De 30-jarige lifecoach vertelt Business Insider dat de combinaties, waarin je zes verschillende communicatietypen kan onderscheiden, gebaseerd zijn op haar eigen ervaringen.
Vrijwilligers versus alleen-bij-uitnodiging-typen: Volgens Magee delen ‘vrijwilligers’ informatie over zichzelf zonder dat ernaar gevraagd wordt. Mensen die onder de categorie ‘alleen bij uitnodiging’ vallen, voelen zich pas op hun gemak om over zichzelf te vertellen als hen een vraag wordt gesteld.
Vragers versus raders: 'Vragers' doen een verzoek terwijl ze er volledig van bewust zijn dat het antwoord "nee" kan zijn, zegt Magee die deze typen baseerde op een blogpost van Andrea Donderi uit 2007. 'Raders' vragen alleen naar dingen waarvan ze bijna zeker weten dat het antwoord "ja" is. En raders denken dat anderen die aan hen een vraag stellen, ook een "ja" verwachten.
Bouwers versus onderhouders: Een 'bouwer' zal eerder iets van zichzelf toevoegen aan een gesprek, bijvoorbeeld een persoonlijke ervaring of een verhaal dat er iets mee te maken heeft. Een 'onderhouder' zal dat wat gezegd is bevestigen, of er meer vragen over stellen, aldus Magee.
Magee zegt dat deze categorieën haar hebben geholpen haar vriendschappen te begrijpen - en te redden.
"Jarenlang heb ik relaties afgekapt met mensen die een tegenovergestelde communicatiestijl hadden, omdat ik rancuneus werd en gefrustreerd raakte in mijn connectie met hen", zegt Magee. "Ik had niet de tools of het raamwerk om er met hen over te praten, dus bleef ik in de situatie hangen waarin ik me ongezien voelde."
Magee had communicatieproblemen met twee van haar vrienden
Magee, die zichzelf als een alleen-bij-uitnodiging-type en als onderhouder ziet, zegt dat ze geïnspireerd raakte om de verschillende typen te bespreken nadat ze met twee verschillende vrienden dezelfde miscommunicatie had.
"Het voelde alsof ik de enige was die altijd de vragen stelde en bereid was dieper te duiken in wat mijn vrienden zeiden", vertelt Magee. "En het leek alsof maar weinig mensen dezelfde aandacht en nieuwsgierigheid naar mij toe hadden."
Magee, die cliënten helpt te stoppen met anderen te behagen, vond dat ze met haar vrienden moest praten in plaats van het door te laten sudderen. Dus sprak ze met elk van hen apart.
"Het was zenuwslopend maar ook een eyeopener", zegt ze. Terwijl Magee haar vrienden zag als egocentrisch en niet nieuwsgierig, zeiden zij dat ze haar gesloten vonden en dat ze overkwam alsof ze op haar hoede was, omdat ze nooit iets over zichzelf deelde en alleen maar vragen bleef stellen.
Magee zegt dat de labels haar hielpen uit te drukken wat ze nodig had en haar vrienden een kans te geven zich aan te passen. Daarnaast gaven ze haar een genuanceerder inzicht in hoe communicatie verschilt.
"We raken gefrustreerd door mensen, niet omdat ze ons objectief gezien slecht of verkeerd benaderen, maar omdat we hun manier van communiceren op een bepaalde manier interpreteren", stelt Magee. "En die interpretatie kan kloppen of niet kloppen."
Er is geen perfecte manier van communiceren
Volgens Magee heeft elk communicatietype "absoluut voor- en nadelen". Onderhouders denken bijvoorbeeld dat bouwers het gesprek kapen en het al snel over henzelf laten gaan. Terwijl bouwers geneigd zijn onderhouders te zien als koud en afstandelijk.
Er bestaat volgens haar niet zoiets als een "slechte" communicatiestijl, maar extremen kunnen wel lastig zijn om mee om te gaan. Een gematigdere benadering kan helpen bij het communiceren, zegt Magee.
Labels kunnen je helpen je behoeften te bespreken
Met haar labels wil Magee mensen niet aansporen om enkel met dezelfde communicatietypes om te gaan. Ze ziet ze als tools die je kan gebruiken als je wilt delen hoe je je voelt wanneer er niet aan je behoeften wordt voldaan.
"In plaats van deze behoeften voor je te houden en wrok te koesteren, kun je beter de dialoog aangaan met de mensen die dichtbij je staan", aldus Magee.
Ze praat nog steeds met haar vrijwilliger-vrienden als ze zich ongezien voelt. En met die gesprekken wordt ze gerustgesteld dat zij de vriendschap waarderen.
Plus, zegt Magee, onze communicatietypen kunnen verschillen afhankelijk van met wie we zijn. "Als ik me onder alleen-bij-uitnodiging-typen begeef, gedraag ik me meer als een vrijwilliger."
Wanneer haar vrienden meer vragen stellen, voelt ze zich meer op haar gemak om over zichzelf te vertellen, ook als daar niet om wordt gevraagd.